Opvallend is dat de industriële gebouwen weer hun prominente plaats opeisen. Zij groeien 28% in volume dat in totaal 23 mio m³ bedraagt. Hun aandeel noteert 58% van het totale niet-residentiële nieuwbouwvolume. Dit is geleden van eind 2010. Het gemiddeld volume van dit type gebouwen ligt nagenoeg ook weer op hetzelfde niveau als 5 jaar geleden, namelijk 16.455 m³. Hoewel deze cijfers wijzen op een herneming, zit dit gebouwtype nog ver onder het volume dat eind 2008 werd vergund, dat toen 33,5 mio m³ bedroeg of 30% meer.
Het mag niet verwonderen dat er veel minder industriële gebouwen gezet worden. De grote verwerkende nijverheid trekt immers weg uit België en zoekt de lagere loonlanden op. Maar België is geen land dat het enkel moet hebben van de multinationals. We zien een nieuw fenomeen opduiken: georganiseerde KMO-units. Een soort bedrijvencentrum voor de industriële KMO, waar soms zelfs extra diensten worden aangeboden zoals gezamenlijk secretariaat of ontvangst, communicatieondersteuning, … Het lijken wel kleine DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain & Operate) projecten.
Als marketingbureau voor de bouwsector volgt Essencia de verschillende markten en marktspelers van dichtbij. Wilt u beter op de hoogte zijn over de veranderingen die zich afspelen bij uw potentiële klanten en wat dit concreet voor u betekent ? Contacteer ons en we kijken of we uw inzichten kunnen verscherpen !